Tuesday, December 29, 2009

eiii...! rimasla

saYe memberanikan diri untuk bercerita tentang AURAT kali ini...saYe sedar topik ini bukanlah topik favourite tetapi saYe tak sanggup lagi untuk hipokrit pada diri sendiri...cukuplah medan ini menjadi bukti padaNya bahawa saYe pernah cuba untuk tolong kawan-kawan saYe dan yang lain-lain jugak untuk memahami peri pentingnya kita semua menjaga AURAT....dalam monthly assembly kat Dato' Pathmanaban Hall takde cerita akan hal ni, dalam ruangan tazkirah bersama Prof Izi Hj Ali kat radio HotFM saYe kurang pasti walaupun saluran tersebut menjadi idaman di hati....sebelum saYe membuka langkah yang seterusnya, saYe pohon maaf andai ada yang tersinggung ataupun cuba untuk bersikap agitated behaviour pada saYe, anggaplah tulisan ini seperti pertandingan gores & menang yang mana hadiah utamanya merupakan percutian di SYURGA buat selama-lamanya...Amin...baiklah kita mulakan dengan menjengah perintah kewajipan menutup AURAT yang dinukilkan dalam Surah An-Nur kepada kaum Adam dahulu "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang LELAKI yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan (ayat 30) " kemudian disambung kepada kaum Hawa "Dan katakanlah kepada orang PEREMPUAN yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup dada dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka (ayat 31) "....ok, let us to be more practical rather than discussing the theory part...isu pertama adalah "tak sampai seru lagi nak pakai tudung, nanti tunggulah umur 40 tahun baru pakai"....isu ini merupakan isu paling hangat...mana tak nya, si dia hanya mahu pakai tudung (baca: tutup aurat dengan sempurna) dengan kerelaan hatinya, bukan paksaan dari sesiapa...jawapan saYe berupa bentuk soalan "agak-agaknya lah kan, Malaikat Izrail nak tunggu kita tutup AURAT dulu baru cabut nyawa kita ke atau bila dah sampai 'time' jalan, Izrail terus jalankan tugasnya?"...ingatlah wahai teman, ajal maut kita tak kan cepat atau lambat sesaat pun!!!!...isu yang kedua pakaian yang jarang (tudung,baju,blouse etc)....saYe tidak pasti lah, boleh jadi saudari-saudari boleh tolong verify and clarify kan doubt saYe ni...ade orang pakai tudung tapi tudungnya lutsinar, bole nampak lehernya malah necklace nya, ade orang pakai tudung tapi 'pakai baju adiknya'...ade orang pakai tudung tapi kainnya terbelah situ sana sini...pokoknya sekarang pengetahuan tentang AURAT itu yang perlu dititik beratkan...nak laksanakan kewajipan perlu ada ilmu..tanya lah pada yang tahu...contohnya, prinsip yang paling asas yang ramai terlepas pandang, tudung sepatutnya bawah dada supaya 'apa yang ada di situ' terlindung dari pandangan bukan mahram, Islam bagi arahan sebegitu kerana Islam nak jaga perempuan supaya tidak terlalu bebas nanti terbabas...isu yang ketiga pula "bertudung tapi buat jahat,tak bertudung tapi baik"...huh, puas nak cari jawapan pada persoalan KBKK ni....SaYe pasti satu perkara, tudung yang dipakai tentunya bukan sesuatu yang menggalakkan mereka berkelakuan tidak senonoh. Samada bertudung atau tidak, kalau sudah dikuasai nafsu maka terjerumuslah ia. Maka tidak sepatutnya tudung dipersalahkan!!!!....kalau kita pergi ke pasar malam kat flat Seri Siantan setiap hari Isnin nak beli buah-buahan, buah yang bagaimanakah kita akan pilih? yang baik diluar tetapi isinya busuk di dalam, yang buruk di luar tetapi isinya manis di dalam atau yang kulitnya cantik diluar dan isinya manis di dalam? (jawab jangan tak jawab)....mesti lah cantik di luar dan manis di dalam bukan? maka saYe nak kempan kepada yang bertudung agar menjaga kehormatan, jangan menjadi seperti buah yang cantik kulitnya tetapi busuk isinya (iliacus...) manakala teman-teman yang masih belum bertudung tetapi baik budi pekerti, jom lah menjadi buah yang manis isi dalamnya dan cantik kulit luarnya, cantik dengan bertudung :p sebagai akhirnya, saYe syorkan kepada yang dah bertudung tu, berfesyen lah sikit...hehehe...suka hati lah nak guna tudung Waheeda, Wardina, Ekin etc....so that dapat menarik perhatian yang 'belum tu'.....Happy New Year 1431H & 2010M :)

Thursday, December 3, 2009

Cinta Adam & Hawa


Baru-baru ni,lagu Cinta Adam & Hawa yang dinyanyikan oleh penyanyi kelahiran Kelantan Misha Omar layak ke Anugerah Juara Lagu (AJL)...tidak syak lagi lagu ni memang ada'aura' tersendiri...siapa tahu tahun ni Misha sekali lagi menjadi favourite untuk merangkul gelaran lagu terbaik sekali lagi selepas pernah menjuarainya dengan lagu Bunga-Bunga Cinta beberapa tahun yang lepas.....tu hanya mukaddimah sahaja,tiada kaitan sama sekali dengan apa yang nak saYe coretkan sekarang,kalau ada pun kebetulan tajuk lagu Misha dan tajuk entry kali ni mempunyai persamaan...sekitar 1-2 tahun terakhir ni...semakin 'galak' kawan-kawan 'sepermainan' saYe menaiki pelamin menjadi Raja Sehari, barangkali 'sudah sampai seru' agaknya...setiap kali mendapat jemputan,saYe sedaya mungkin untuk hadir meraikan mempelai..andai tidak dapat hadir pun,saYe sama sekali tidak akan lupa untuk mendoakan mereka supaya bahagia dan dapat melahirkan zuriat keturunan soleh dan solehah serta dapat menegakkan kalimah Tauhid di muka bumi ini insya Allah....kawan-kawan yang sudah dan akan booked pasangan masing-masing melalui proses pertunangan pun boleh tahan ramainya...saYe ucapkan tahniah jugak...walaupun ia belum 'halal' tetapi setidak-tidaknya mereka telah setapak advanced untuk ke arah itu...yang nak dijadikan bahan jenaka di sini apabila ada yang mengusik saYe "lambat sangat la kau rahim,kan dah melepas" "kecewa ke dia dah bertunang" dan bermacam-macam dialog lagi....gelak guling dibuatnya....baiklah,saYe selalu berdoa dalam solat doa yang penting untuk kita amalkan,tak kira lah bujang,anak dara hatta suami isteri sekali pun "Wahai Tuhan kami, jadikanlah kami beroleh daripada isteri-isteri serta zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menjadi penyejuk mata (menenangkan hati) serta jadikanlah kami sebagai pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa" (Al Furquan:74)....fortunate or unfortunately, saYe keciciran menghadiri akad nikah serta reception kedua-dua kaklong dan angah saYe dek sibuk dengan peperiksaan di matrik dan juga blok exam di India dulu...dah beranak-pinak pun mereka....tinggal lah adik bongsu mereka ni....insya Allah masanya akan tiba jua....mak dan abah pun hanya akan memberi green light bila tamat pengajian MBBS...dalam mencari pasangan ni...Islam ajar molek dah kat kita melalui pesanan Nabi "Dinikahi perempuan itu kerana 4 perkara, kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya, maka pilihlah yang memiliki agama nescaya sejahtera hidupnya"....jadi kalau belum sampai masanya, rasanya tak payah nak menggatai untuk bercouple tak tentu hala...fikirkan lah dosa dan pahala, syurga dan neraka, setiap sentuhan tangan kita atas kulit pasangan yang kita ghairahkan itu...ada api yang akan merentungkannya..rentung yang tidak mati, tetapi rentung yang mengekalkan derita dan seksa...Wal'iazubillah!!!....mohon saja pada Allah untuk memberi yang terbaik untuk kita, dan yang lebih penting daripada itu adalah restu ibu bapa nanti...

Thursday, November 19, 2009

Final Year


Hari ini 1 Zulhijjah,tidak berapa lama lagi kita akan menyambut Hari Raya Qurban dan 10 hari yang berikut ini, kita sangat-sangat dituntut untuk mendouble-triplekan amalan kita....di kala jemaah haji di Tanah Suci sedang menyempurnakan rukun Islam yang kelima itu, kita pula di tanah air seharusnya merasakan aura mereka di sana...dalam bahasa mudahnya kita juga disarankan supaya memuliakan bulan ini sama seperti kita memuliakan saiyyidus-shahr Ramadan Al-Mubarak....Allah bertitah pada Surah Al-Fajr ayat yang pertama bermaksud "Demi waktu fajar dan HARI HARI YANG SEPULUH ITU"...Nabi SAW pula dalam satu mafhum hadith riwayat Al Bazzar menyebut "sebaik-baik hari di dunia adalah hari sepuluh itu" dan dalam mafhum yang lain riwayat Bukhari Nabi SAW mencucuk-cucuk umatnya lagi supaya menggandakan amalan "Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hambanya memperbanyakkan amalan dari sepuluh hari ini".....saYe syorkan diri sendiri dan anda di sana paling kurang pun jangan tinggalkan 3 perkara ini iaitu pertama banyakkan tasbih,tahmid dan takbir, kedua berpuasa pada Hari Arafah (9 Zulhijjah) dan yang terakhir banyakkan berdoa pada Hari Arafah tersebut (saYe dan anda banyak HAJAT kan?:>)....Alhamdulillah,Allah telah mengatur saYe dan kawan-kawan yang lain untuk memulakan kehidupan sebagai pelajar tahun akhir MBBS...that means we only have around 36 weeks to complete the course....cumanya niat kita untuk menuntut ilmu hendaklah sentiasa diperbaharui...apa ada pada title dokter tu kalau sekadar mahu menunjuk-nunjuk...abah dan mak selalu peringatkan anak bongsu mereka supaya jadi doktor untuk tolong orang susah!!!....dalam konteks nasihat mak ayah ni, saYe tertarik nasihat ayah Nik Nur Madihah Bt Nik Mohd Kamal, Pelajar Terbaik SPM 2008 "jangan bercita-cita nak jadi doktor,peguam,jurutera dan sebagainya...Itu adalah cita-cita nak makan gaji..Tapi tanamlah azam untuk jadi orang cerdik...Kalau kita cerdik iA kerja akan datang sendiri pada kita".....hope for the best..ameen
p/s 1 : Tahniah pada bonda Hjh Mariyam Mohamad selepas dinaikkan pangkat menjadi Matron...
p/s 2 : Tahniah pada angah Lokman dan Kak Nora selepas menimang cahaya mata yang kedua

Monday, October 12, 2009

Jagalah Lidah


Bila menceritakan perihal lidah dalam konteks anatomikal, ia merupakan gabungan otot-otot yang punya peranan tersendiri....peranan utamanya adalah terlibat dalam pembentukan perkataan semasa konversasi atau pertuturan (forming words during speaking) di samping fungsi-fungsi lain yang tidak kurang pentingnya iaitu berkenaan dengan proses kunyah mengunyah (mastication), deria rasa atau taste sensation yang 5 itu manis,masam, masin, pahit dan umami....Andaikata kita tidak punya lidah bagaimana ya?Acap kali kita mendengar peribahasa "sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa" yang mana ia merujuk kepada seseorang supaya "jangan mulut laser"....hahaha....jangan katakan anda di sana...diri ini yang sedang asyik menaip ni pun sama 2x5 tapi bak kata Nabil Raja Lawak lu pikir la sendiri...Luqmanul Hakim yang berkulit hitam itu bila ditanya orang anggota badan yang manakah yang paling baik dan yang paling buruk, maka jawab beliau LIDAH...ya benar,lidah inilah yang bakal menjamin kita ke syurga dan lidah ini jugalah yang akan 'memudahkan' kita ke lubang neraka...Wal'iyazubillah....Pernah seorang 'alim berpesan "Jika kamu tidak mahu berbuat baik sekalipun sekurang-kurangnya berilah kerehatan kepada Raqib dan 'Atid di kanan dan kiri kamu"....Kalau kita mahu untung,berkatalah yang baik-baik,berkatalah benar tetapi jika sudah merasakan sudah cukup minimum requirement untuk ke syurga Allah,maka diamlah....untung tidak rugi pun tidak....Rugi yang dimaksudkan di sini apabila kita 'mengundang matawang dosa' ke dalam akaun kita....3 perkara yang memporak-perandakana keadaan...Fitnah, Ghibah (mengumpat) dan Namimah (mengadu domba)...yang dinamakan fitnah bila kita menceritakan sesuatu YANG TIDAK BENAR...mengumpat atau dalam bahasa jawa dipanggil bergonjeng pula bila kita menceritakan sesuatu YANG BENAR tetapi tidak disukai oleh individu berkenaan...adu domba pula dalam bahasa mudahnya batu api atau melaga-lagakan antara 2 pihak...sama ada sedar atau tidak,ketiga-tiganya tergolong dalam KABA'IR(dosa-dosa besar)....
p/s 1:13oct-13 nov berada di Negeri Di Bawah Bayu untuk elective posting di Queen's Elizabeth Hospital,Kota Kinabalu...Allah mudahkan
p/s 2:Tahniah kepada bonda Puan Hajjah (Sister) Mariyam Mohamed yang dianugerahkan pingat P.J.K daripada TYT Negeri Melaka

Friday, September 4, 2009

Ramadan Menggamit Memori

di Jabal Rahmah(pertemuan Adam dan Hawa)


bersama Sheikh Muhammad Syarif


Pejam celik pejam celik,macam tak perasan hari ni hari ke -14 kita "menahan diri daripada lapar dan dahaga dan perkara-perkara yang membatalkan puasa"...kita berada di fasa "wa au sotuhu maghfirah" iaitu fasa keampunan dosa dan noda....saYe punya kepastian kita semua sedang berebut-rebut untuk mengejar dan mengaut seberapa banyak 'jongkong emas' yang Allah sediakan pada bulan ini,janganlah jadikan Ramadan bulan untuk memboroikan perut..hehehe...tapi kadang-kadang sedih kuasa dua,...adela dua tiga kerat manusia(selamat guna perkataan manusia bukan yang lain,huh...)...(bukan kat Melaka tapi kat 'negeri lain') yang cuba melakukan pencemaran pemandangan apabila mengarak kepala *&#%! dek tidak puas hati atas 'sesuatu isu'....anda boleh ikuti ulasan kawan kita ni di sini, http://hanishahanom.blogspot.com/2009/08/is-it-right-to-protest-with-cows-head_4098.html ....cukup sekadar itu...masuk cerita bukak pose la pulak...Alhamdulillah,setiap hari dapat berbuka di Masjid Kampung Hulu...masjid ni merupakan antara masjid tertua di Malaysia...program berbuka puasa selama sebulan ni ditaja oleh hamba-hamba Allah yang murah hati,saYe yakin sangat-sangat mereka ni semua telah ditarbiyah dengan sepotong mafhum hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah dari Salman Al-Farisi,sabda Nabi "Barangsia yang memberikan jamuan berbuka kepada orang yang berpuasa padanya (di dalam bulan Ramadan) maka diampunkan dosa-dosanya serta dibebaskan batang lehernya dari api neraka"....kalau lauk yang agak mewah skit ramai la orang datang tapi kalau lauk tu biase-biase je kureng skit jumlah yang datang,ada satu hari tu lauk itik masak kari,errr...not bad...ok,ni baru nak masuk entry proper,tadi tu mukaddimah je...Ramadan bagi saYe punya pengalaman,memori dan kenangan yang tak mungkin saYe lupakan...jom kita cuba senaraikan:
  1. Sejak 10 tahun yang lepas,di Melaka ni ada Imam dari Mekah datang untuk memimpin solat terawih dan qiyamullail...tahun pertama memang khatam satu Quran terawih di Masjid Al-Azim,tapi tahun-tahun berikutnya disebabkan orang komplen,diorg dah baca pendek je dan sekarang sorang Imam je yang datang dan round masjid-masjid di Melaka ni untuk terawih tapi 15 malam yang terakhir memang akan ada qiyamullail jam 1-3 pagi di Al-Azim (jom pakat-pakat datang)...saYe agak rapat dengan Imam Mekah ni namanye Sheikh Muhammad Syarif,tahun pertama kedatangannya,saYe cam jadi PA dia pulak,mana taknye..ikut dia pegi shopping lah,pastu kena jadi translator masa dia bagi tazkirah Subuh,pastu pada malam 27 Ramadan tu,dia tertinggal kertas doa khatam Quran yang akan dibaca pada terawih tersebut,dia terus bisik kat saYe suruh pegi amik kat bilik Hotel Strait Meridian..huh..keje gila betul ni...terus saYe berlari menuju ke hotel....nak dijadikan cerite...receptionist kat hotel tu tak pecaye kat saYe..aarrgghhh...orang lagi nak cepat ni...nego punye nego akhirnye die bagi jugak kunci bilik si Imam Mekah ni....
  2. Masa bulan Ramadan b4 join manipal ni,memang saYe punya masa yang terlebih-lebih,jadinya boleh la terawih 23 dan sambung tadarus sekali...cam terasa budak sangat sebab orang lain semua orang-orang pencen..huhu...ada la satu tahun tu,Radio Melaka FM nak buat siaran langsung tadarus Al-Quran buat julung kalinya...Imam Besar ketika itu Ust Yusof Musa Al-Hafiz yang juga guru tahfiz saYe memilih saYe untuk join la...alahai,bacaan saYe tak lah hebat bangat,biase-biase je tapi takpela dah orang nak bagi kita peluang bersiaran secara live...ketar-ketar jugak masa baca tu...huhuhu.....
  3. Bila masuk bulan Ramadan,teringat Ramadan di Tanah Suci...dah 5 tahun tak dapat nak datang semula ke sana....umat Islam tanpa mengira warna kulit pangkat sama-sama berkumpul tawaf dan saie bersama-sama,bila solat sebelah menyebelah,saYe tak kan lepaskan peluang bertaaruf dan bertukar-tukar pendapat...pernah berbual ngan orang Palestin,Yaman,Jordan,Turki dan lain-lain....hah...bulan pose ni jugak ramai menteri,selebriti yang pegi jugak....pernah terserempak ngan Yusof Haslam,Zahid Hamidi(Menteri Pertahanan),Ust Taib Azamudin(MP Baling),Datuk Abu Bakar Sujak(bekas Timb MB Selangor)....oh ya...kebiasaanya di dalam Masjidil Haram dan Masjid Nabawi,akan disediakan juadah kurma,yogurt dan manisan untuk berbuka sponsored by orang-orang kaya,satu perkara yang menarik,dari luar masjid lagi akan ada 'staf-staf' mereka yang akan tarik kita supaya duduk di kawasan juadah bos mereka...masa mula-mula tak tau tu kaget jugak apehal diorang tarik menarik ni...camtu sekali nak merebut pahala kan....satu lagi cerite...saYe memang admire ngan 2 Imam Masjidil Haram iaitu Sheikh Abd Rahman Sudais dan Sheikh Sa'ud Shuraim...biasanya imam-imam ni akan dikawal oleh polis,tapi saYe time tu nekad nak bersalaman ngan 2 hero ni...alhamdulillah,walaupun cuba ditepis oleh polis-polis tu,saYe berjaya jugak..huhuhu

p/s:satu hari tu steven and the geng bertanyakan soalan sama ada batalkah puasa patient yang ade IV cannula or injection,pliz correct me if i'm wrong,if i'm not mistaken,suntikan or even blood tranfusion tidak membatalkan puasa kerana ia tidak dikira sebagai rongga yang terbuka,even kita masukkan ubat kat mata pun tidak membatalkan puasa,wallahu a'lam


Friday, August 21, 2009

Di Ambang Ramadan



Bersyukurlah,Jangan jadi orang yang kufur!!!Bersyukurlah atas nikmat RAMADAN yang Allah kurniakan pada hamba-hambanNya...Allah beri peluang untuk ke sekian kalinya bertemu penghulu segala bulan ini...satu bulan yang di awalnya dipenuhi rahmat,di pertengahannya dijanjikan keampunan dan di akhirnya diberikan pembebasan dari api neraka...kalau tidak direbut 'hadiah Bonanza' ini bukanlah salah Sang Pencipta,tetapi salah hambaNya yang tidak ambil peduli...Amirul Mukminin Umar Al-Khattab ketika berada di ambang Ramadan berulang-ulang kali menuturkan "Ahlan wa Sahlan Ya Ramadan" sehinggakan khadam beliau berkata seandainya manusia tidak mengetahui Ramadan itu nama bagi satu bulan nescaya mereka akan menyangka Umar sedang menunggu seorang lelaki yang bernama Ramadan...seingat saYe,kita perlu memperbanykkan 4 perkara, 2 daripadanya kalau kita lakukan akan mendapat Redha Allah dan 2 perkara lagi itu memang kita sangat-sangat berhajat kepadanya,maka perbanyakkanlah mengucapkan "Asyhadu al La ilaha illallah Astaghfirullah Nas alukal Jannah wa Na'u zubika minan Nar" yang bermaksud Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan selain Allah,Aku mohon keampunan kepadamu Ya Allah,kami mohon syurgamu dan jauhkanlah kami dari azab api neraka.....dalam satu hadith sahih Bukhari seorang sahabat Nabi meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW naik ke atas mimbar kemudian berkata “Amin, amin, amin”. Para sahabat bertanya: “Kenapa engkau berkata amin, amin, amin, wahai Rasulullah?” Nabi SAW bersabda “Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata ‘Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadan tetapi keluar dari bulan Ramadan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata: ‘Amin’. Kemudian Jibril berkata lagi ‘Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak memasukkan dia ke Syurga dan katakanlah amin!’, maka kukatakan ‘Amin’. Kemudian Jibril berkata lagi ‘Celaka seseorang yang jika disebut namamu namun dia tidak bersalawat kepadamu dan katakanlah amin!’, maka kukatakan ‘Amin’.”...kendonglah pesan Nabi ini selama sebulan agar di akhir Ramadan nanti andai panjang umur kita,dapatlah kita segulung ijazah daripada Universiti Ramadan ini iaitu TAQWA....kata Nabi "At-Taqwa Ha Huna sambil memberi isyarat jari menunjukkan Taqwa itu berada di dalam hati"....Taqwa itu dalam bahasa mudah di istilahkan sebagai sayang apa yang Allah sayang dan beci apa yang Allah benci...

Tuesday, August 11, 2009

H1N1 & Ramadan Kareem











Statistik sehingga entry ini ditulis, angka 'rasmi' kematian akibat H1N1 ialah 38 orang...kalau ikut kiraan Sister Mariyam(mak saYe) di GH Melaka sepatutnya lebih daripada itu dek kerana bila satu-satu pesakit tu meninggal dunia dan mayat dah dibawa pulang, keputusan makmal baru diterima,so kira ke tak tu?itu cerita dari GH Melaka...malam jumaat lepas saYe dengan kudrat yang ada diminta untuk menerangkan kepada jemaah surau DB pasal H1N1 ni,so explain la apa yang termampu,banyak jugak soalan-soalan cepu mas yang perlu dijawab,antaranya "kenapa pengusaha-pengusaha babi tak kene H1N1" "sekarang dah ade vaksin ke" "berapa lama infectivity period untuk H1N1 ni" "nak kene kuarantin berapa lama kalau suspected" dan lain-lain lagi.... untuk setakat ini seperti yang kita tahu vaksin untuk strain ni is still not available maka keluarlah teori-teori pencegahan oleh pakar-pakar kesihatan,banyakkan minum air kosong atau air susu atau air kelapa,proven or not is second thing,at least kita boleh amalkan..lagi apa yea untuk cegah daripada dijangkiti kuman(baca virus) ini?kerap basuh tangan dengan sabun dan dengan teknik yang betul, gunakan mask yang disyorkan iaitu N95 dan surgical mask...lagi?aha (sebut dengan nada Datuk Dr Rajagopal)....amalkanlah doa dalam dua kotak biru di atas...wat habeh boreh je Rasulullah SAW tinggalkan pusaka tu kalau umat baginda sendiri tak nak baca....zikir tu sebahagian daripada zikir pagi petang Rasulullah,ala semua mesti dah selalu baca kan,takpela sekadar ingatan,sekurang-kurangnya kita baca kali ni dengan hayati maknanya sekali,baru la masyuk!!!!....oh yea,kurang lebih 10 hari lagi nak puasa,kalau orang yang kaki ibadat dah tersenyum girang menunggu-nunggu bulan Ramadan ni,hopefully kita pon cam tu jugak la eh..ameen...cumanya kita pastikan lah Ramadan tahun ni much much better than tahun lepas....rasenya amalan yang patut kita top up ialah qiyamullail bersolat sunat tahajjud etc...Tok Guru Nik Aziz penah sebut "Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah. Kemudian tidurlah.Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya). Kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga. Kita bimbang malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita.”...cantek kiasan dan sindiran Tok Guru...bagi saYe la,tak perlu solat sampai 12 rakaat pastu malam berikutnya kantoi,better tiap-tiap malam kita konsisten solat 2 rakaat je...tepuk dada tanyalah hati anda!!!!
((كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَكَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ))(( Berapa ramai orang yang berpuasa tetapi ia tidak memperolehi apa-apa kecuali lapar dan dahaga dan berapa ramai orang yang qiam (solat malam) tetapi ia tidak memperolehi apa-apa melainkan berjaga sahaja)). Riwayat Imam Ahmad

p/s:khamis malam jumaat ni 13/8 selepas solat isya' akan diadakan solat hajat sempena xm p2s1&2 di surau DB dan akan diimamkan oleh Al-Fadhil Ust Abd Rahim Khalik Al-hafiz...everyone is invited...fud oso provided...

Tuesday, August 4, 2009

Hanafee dan Cendol Brunei

I.Sekolah Izzudin Shah,Ipoh
II.SMKA Sultan Muhammad,Melaka
III.Kolej Islam Sultan Alam Shah,Klang
IV.Melaka Manipal Medical College
V.x-UIA
sume gelak sampai nampak gigi tu..

Cendol Brunei(kate yeop saiz XXL)


ni la gerainye...



khusyuk menjamu

Tanggal 1/8 lepas saYe diketemukan dgn membe kamceng saYe semasa di matrik UIA dulu..Azizul Ismie a.k.a yeop namanya,si yeop ni sedang mengaji sekolah perubatan di Ukraine yang suppose saYe pon ke sana jugak...huh...kita punya plan,Allah juga punya plan yang lagi canggih untuk kita...nasib baik die dah booking saYe awal sebab pada tarikh tersebut juga saYe punye beberapa aturcara yang lain..saYe dijemput untuk menjadi pemudahcara dalam satu program pelajar yang bakal berlepas ke luar negara di Putrajaya,sorang sahabat saYe yang lain pula ajak saYe pergi Himpunan anti-ISA di ibu negara dan saYe juga sepatutnye menyertai rombongan keluarga menjadi 'orang sebelah' di Meru,Klang... "memang rezeki ko yeop nak jumpa aku" detik hati kecil saYe...tujuan asalnya yeop ke Melaka nak menghadiri wedding schoolmatenya di KISAS Hanafee Zin a.k.a Napi yang kebetulan schoolmate saYe di Sultan Muhammad dulu...Allahu Akbar,what a small world!!...saYe,yeop,shaffik(batch 16) dan Aufa yang baru pulang dari Cardiff minggu lepas selepas tamat pengajian dalam bidang Biomedicine bertolak ke Masjid Tanah,si pengantin lelaki memang tak menyangka kedatangan saYe since saYe dan die memang rapat dulu...habis makan dan borak-borak,kami pekena Cendol Brunei pulak di pekan Masjid Tanah...cendol ni memang terkenal seantero Melaka...sampaikan mak si Aufa sms suruh bungkuskan cendol...jangan risau ye kawan-kawan manipal,sure punye lah saYe bawak korang nanti...ikut cerita pengusaha cendol ni,dah banyak kali orang datang buat pengambaran berlatangbelakangkan gerai die,dapatla saguhati rm50...apelah sangat nilai tu sebab pendapatan die sehari rm 500,kalikan aje la untuk sebulan..huh...



Tuesday, July 28, 2009

di satu petang yang damai (juLy baBieS bDay picnic)

cameramen:jijul n pakwan
special appearence:cikgu nebby

july babies(fiza,nape pandang kat sane?hehe)


semua dapat sorang satu,jangan risau la



a lovely bDay cake

terima kasih,thnx a bunch,syukran 'alaikum,arigato gozaimas,sei sei!!!!!
dah 24 tahun umur pun,bukan kecik lagi tau,dah boleh jadi laki orang or bapak orang ke...eerrr..tu belum lagi kot,nway..last week my dearest batchmates was organizing a so called juLy baBies bDay picnic di Tasik Ayer Keroh meraikan 5 orang babies yang lahir di bulan juLy nor amrie aka chargon,saYe,nurul,fiza remp-It dan cik naa...it's been a long time kami tak organize 'bende-bende' camni,kat manipal jangan disebut,pantang dengar cuti sehari dua pasti ade je plan dari orang itu dan ini...menggunakan konsep potluck(pliz correct my spelling) means masing-masing bawak la makanan sorang skit so that campur semua nanti kongsi ramai-ramai,it's simple event but really meriah dengan celoteh tiap-tiap orang...ia diserikan lagi dengan penampilan khas cikgu nebby yang dibawa khas oleh fyd (susah-susah je datang...)...i'm not expecting such this event to be organized...hmm...malam 1407,actualy saYe dah diraikan oleh ayahanda dan bonda saYe di Muara Sg Duyong,malam tersebut..abah kelihatan tak keruan skit dek menunggu keputusan PRK Manek Urai diumumkan dan bila dengar saje majoriti 65 undi lagi la terkezut dibuatnya..huh....walaupun dah masuk persatuan ahli-ahli umur 24 tahun ni,dapat jugak lagi hadiah dari kawan-kawan,yang peliknya tu,orang-orang tersebut(u guys knw who u r) memberikan barang-barang yang perlu saYe tukar contohnya di sini wallet saYe yang dah 'mintak nyawa',tup tup dapat hadiah wallet(pelik tapi benar),nway trimas la banyak-banyak!!!....hari jadi or hari ulang tahun kelahiran ni hanya sekadar simbolik peralihan umur kita dari setahun ke setahun,sama ada kita perasan atau tak,ia pada hakikatnya mendekatkan kita pada tarikh kematian kita...disebabkan kita tak tahu 'tarikh ajaib' tersebut maka kita kene put an effort to strive for excellence in wateva we do so that kita dapat mengecapi redha Allah itu,Allah jadikan hidup dan mati ini supaya Allah nak lihat siapakah hambanya yang melakukan amalan yang terbaik (Al-Mulk:2)...Beruntunglah siapa yang hari ini lebih baik dari semalam,rugilah siapa yang hari ini sama seperti semalam dan celakalah siapa yang hari ini lebih teruk dari semalam...mintak jauhkanlah kan.....ameen...Selamat Hari Lahir,Selamat dari kemurkaan Allah,Selamat dari maksiat zahir dan batin,Selamat bersyukur Selamat bersabar....




Sunday, July 12, 2009

Ada Apa Dengan Solat



saYe menggelarkan bulan Rejab, Sya'ban dan Ramadan sebagai BULAN 3 BERADIK...ada yang berpuasa 3 bulan terus dan ada yang telah mula memperbanyakkan amalan-amalan soleh sebagai 'warm up' sebelum mengharungi 'Battle of The Ramadan' nanti....bila kita sebut bulan Rejab,mustahil untuk kita tidak bicara mengenai Isra' & Mikraj walaupun pada hakikatnya masih ada event yang lain berlaku pada bulan ini seperti Perang Tabuk dan Pembebasan Al-Aqsa oleh Salehuddin Al-Ayyubi...di sini saYe sekadar nak peringat diri sendiri dan anda semua tentang peristiwa Isra' & Mikraj ini yang mana perintah kewajipan Solat,benda-benda ni kena lah selalu diperingatkan,dah la setahun sekali,kalau tak analisa dan tak diisi molek-molek,lama kelamaan ia akan hilang begitu sahaja...Allah telah menjemput Nabi SAW naik ke langit selain untuk terima sendiri 'arahan' solat malah Allah nak tunjukkan kepada baginda tanda-tanda kebesaran Allah...syurga dan keseronokannya serta neraka dan kepedihannya....Untuk itu Allah mengarahkan malaikat untuk membelah dada baginda dan membuang segala 'daki-daki maksiat' dan digantikan dengan Nur dan Hikmah...Ketika Nabi menemui Allah, lantas baginda memberikan salam kepada-Nya...Itulah yang kita baca dalam solat yang dikenali sebagai Tahiyyat...secara tidak langsung peristiwa ini mengajar kita supaya 'ringankan mulut' untuk memberi salam kapada saudara seagama kita sama ada yang kita kenal ataupun tidak (mafhum hadith)...jangan lah sampai 'berlanggar bahu' pun buat-buat tak tahu je!!lagi bagus kalau kita ucapkan dengan ucapan yang penuh...untuk makluman,Kris Dayanti pun bisa mengucapkan salam yang penuh di Anugerah Planet Muzik (APM '08)!!..Tahiyyat bermaksud segala perbuatan dan perkataan yang menunjukkan rendah diri hanya untuk Allah,Allah menjawab semula salam Nabi tersebut dengan "Selamat untukmu wahai Nabi....." Allah tidak berkata begini "Selamat untukmu wahai Muhammad..." ini menunjukkan title Nabi itu yang merupakan darjah kebesaran yang dikurniakan oleh Allah...habis cerita naik ke langit,perkara yang paling paling paling penting sekarang bagaimana kita nak 'comelkan' solat kita baik dari segi teknikal mahupun aspek khusyuk dalam solat itu sendiri...saYe syorkan dua buku di atas yang boleh kita jadikan guideline dalam membaikpulih solat kita,moga ada manfaatnya...kalau boleh tonton Transformers dan Twillight mengapa tidak keluarkan duit sikit untuk 'aset' kita di akhirat
Allahumma bariklana fi Rajabi wa Sya'ban, wa ballighna Ramadan...ameen


Nasrul & Syifa'

from left:anuar,azam,saYe,nurul azrina dan suami dan wahyuni
apela yang sedang dibisikkan tu ye

rombongan dari manipal


x-kmm03 wit pengantin



rombongan manipal bersama pengantin


Selamat Melayari Bahtera Rumahtangga wahai sahabatku Nasrul Hadi dan Syifa' Izhar... Alhamdulillah, weekend lepas saYe berkesempatan untuk menghadiri majlis Walimatul 'Arus kenalan saYe ketika di Kolej Matrikulasi Melaka(KMM) sesi 2003...untuk makluman,saYe sempat 'menjamah' kehidupan selama 3 bulan di sana...kalau nak singkap memori kat sana memang la seronok...satu perkara yang saYe tak dapat lupakan ketika malam manifesto calon-calon Jawatankuasa Perwakilan Pelajar(JPP), saYe membawa slogan 'Eminence is our aim' lalu saYe menawarkan RM 10 kepada sesiapa yang dapat menterjemahkan terma 'eminence' tersebut...huh,masih terngiang-ngiang lagi hiruk pikuk pada malam tersebut..seorang demi seorang mencuba nasib namun saYe masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan,maka saYe terpaksa memilih jawapan yang hampir tepat...melayang lah RM 10 kepada seorang pelajar perempuan walaupun pada mulanya saYe dah berpakat dengan sorang kawan supaya menjawab soalan tu(p/s:andai kata dia membaca entri ini mesti tergelak sendirian)...tutup cerita tadi...saYe pergi ditemani dengan fyd,fiza(pada mulanya tak nak pergi),ira dan faridah (thnx to DBG car!!!)..tasnim dan aini bertolak sehari awal,nak saksikan majlis akad nikah(khabarnya 2x akad..huhu)...seronok bangat dapat jumpa kawan-kawan yang dah tak jumpa 5-6 tahun lepas...INDAHNYA UKHWAH ATAS NAMA ISLAM...sehinggakan si pengantin lelaki, Nasrul Hadi berbisik kepada saYe "jumpa-jumpa je terus kawin kan"...saYe hanya tersenyum simpul..giliran mu dulu kan...si pengantin perempuan pula,Syifa' pernah datang ke Manipal dulu,huh...tasnim dengan senang hati membawanya ke Taj Mahal di kala study break Unis 2nd yr(tabik la tasnim..hehehe),personally majlis pada hari tersebut simple tapi sangat meriah...kami rombongan manipal pulang dengan buah tangan chop sticks setiap seorang...Mabruk 'Alaikuma!!!!

Monday, June 22, 2009

Macam-macam

cukuplah ALLAH sebagai Penolong
  1. Bila berbicara tentang UKHWAH, pasti tidak boleh tidak ia mestilah dirasai pahit manisnya, bukan sekadar teori semata-mata...Alhamdulillah, berada di bumi manipal ini tidak kurang juga memorinya, tetapi saYe lebih mahu memfokuskan ukhwah yang terbina atas dasar ukhwah fillah di 'Gate of Garden of Knowlege & Virtue' iaitu di Pusat Matrikulasi IIUM..selama 2 tahun di sana, saYe bagaikan seperti pelajar yang mengambil jurusan ukhwah...saYe berkawan tidak mengikut asal usul kenegerian,bukan juga kerana si fulan berserban atau bertudung labuh, saYe berkawan dengan semuanya, ada yang jenis bergosip sepanjang masa,ada pula yang bibirnya tidak lekang dengan ayat-ayat suci Al-Quran,tidak kurang juga yang menghadap buku pelajaran '25 jam' sehari!!...tetapi sesuatu yang pelik tapi benar,mereka semua bagaikan adik beradik saYe!!sungguh!!...dipendekkan cerita..saYe belajar erti 'kehidupan' di sana..setidak-tidaknya sebagai bekalan 5 tahun di bumi manipal ini...Pertemuan dengan Akh Badri,Akh Azreen serta zaujahnya Kak Ac minggu lepas di majlis walimah Dr Rif'an Abd Rahim menceritakan segala-galanya...saYe geli hati seorang diri bila Badri menanyakan soalan "nta dari Darul Quran kan?"...nak saje saYe menjawab "Ya,saYe pelajar pseudoDarul Quran"...iA jika diizinkanNya,saye berpeluang bertemu dengan sahabat-sahabat yang lain di walimah Akh Al-Athiq(medic Jordan),walimah Ukt Mawarni(UDM) dan walimah Syifa' & Nasrul..ameen (p/s:seronok jumpa sahabat-sahabat lama!!!)
  2. Ahad (21/6) lepas Hari Bapa??...pura-pura saYe buat-buat tak tahu...seperti yang saYe maklumkan dalam entry terdahulu,saYe tidak akan wish hari kononnya spesial tu...setiap hari adalah Hari Abah saYe...Alhamdulillah dah 64 tahun umur abah..still nak kerja lagi nak menyara keluarga(tahun ni abah tak boleh tidak kene retire ok?!!)...awal bulan ni,abah selamat menjalani pembedahan 'laparoscopic cholecystectomy' (membuang hempedu) di bawah pakar bedah Hospital Putra Datuk A. Senasi...the more interesting part was Prof MV Kumar was assisting the surgery...Thanx Prof!!Also a bunch of thnx to those visiting my dad even i was not around that night sending Dr Ahmad Sayeed's wife and son to KLIA....abah keep telling me he still has a feel of phobia...it's done dad!!!...ingatkan kotla nak berehat di rumah,hampeh betul...minggu ni,abah dan mak terbang makan angin ke Jakarta & Bandung...if I were given a chance to follow them!!!!
  3. Sisters in Islam (SIS)...pernah dengar tak??sape tak penah dengar angkat tangan,saYe nak belanja die makan tengah hari!!!ringkas je saYe nak cakap kat sini...NGO ini disokong kuat oleh anak-anak 2 bekas PM kita(teka la,sape jawab betul belanja makan malam pulak)...ada yang mencadangkan nama SIS ditukar kerana pendirian NGO ini tidak selaras dengan namanya sendiri..antara cadangan nama yang baru seperti Sisters in Malaysia(SIM-macam sim kad pulak dah),Ikatan Wanita Kosmopolitan(IWK-macam Indah Water Konsortium la pulak)....bila suruh diharamkan,ada yang melenting kerana menyekat kebebasan bersuara(kononnya)...satu contoh kat sini....satu masa dulu seorang ulama dari Australia bernama Syeikh Tajuddin Al-Hilali menegur orang-orang perempuan yang tidak menutup aurat,maka 'bersilatlah' pengarah eksekutifnya bernama Zainah Anwar dengan berkata "and you know that guy is stupid"-rujuk http://www.international.ucla.edu/article.asp?parentid=80243 (die bekeng sangat sebab die sendiri pon tak pakai tudung)...pendirian mereka tentang faraidh dan poligami juga agak 'haru-biru' sikit....fenin dibuatnya
  4. Bila berada di Medicine posting ni,tersangatla common berjumpa dengan pesakit-pesakit buah pinggang kronik (Chronic Renal Failure)...ade yang masuk hospital untuk jalani rawatan hemodialysis,ada pula yang baru nak buat nak buat AV Fistula (buat 'tapak')...tapi saYe keep asking myself supaya mereka semua masih dapat menjalani ibadah solat khususnya seperti biasa walaupun keluar masuk hospital...sebagai panduan bersama saYe attachkan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan..."Hukum sembahyang jamak kerana rawatan penyakit kronik yang memakan masa yang lama seperti menjalani rawatan hemodialisis bagi penyakit buah pinggang dan seumpamanya adalah HARUS"....
  5. Quote of the day: Perjuangan Islam, merupakan satu perjuangan yang tidak nampak akan upah atau balasannya. Upah dan balasan ini adalah perkara ghaib. Ia janji dari Allah swt. Firman Allah swt, " Kalaulah sekiranya perjalanan perjuangan Islam itu merupakan benda yang dekat, yang boleh dicapai atau diambil dgn mudah, dan perjalanan yang dekat yang diketahui beberapa hari akan menang, nescaya ramailah yg ikutmu wahai Muhammad." Tetapi perjuangn ini jauh dan banyak kesulitan-kesulitan dan kepayahan-kepayahan.Yang paling sulit ialah tekanan dalam jiwa dan hati yang sering kali di was-waskan oleh syaitan yang ghaib di kalangan jin dan sebagainya yang mengalir dalam darah kita. Dan juga was-was ini datangnya dari syaitan-syaitan di kalangan manusia itu sendiri."

Sunday, June 14, 2009

Fathi Yakan (1933-2009)


Setiap yang hidup pasti akan mati...itulah sunnatullah yang telah ditetapkan,mana mungkin yang hidup tidak akan menemui kematian,maka jangan lupa 'tarikh' kematian kita!!!....Tanggal 13 Jun 2009 telah ditakdirkan pemergian seorang tokoh agung dalam dunia Islam iaitu Syeikh Dr Fathi Yakan...beliau meninggal dunia pada usia 76 tahun.Jasa beliau sangat besar dalam kancah harakah Islamiyyah..berkelulusan Ph.D. dalam Bahasa Arab dan Pengajian Islam..antara buku karangan beliau yang tersohor adalah 'Apa Erti Saya Menganut Islam' atau lebih popular dengan panggilan 'Maza Yakni' yang menjadi kitab rujukan usrah-usrah seantero dunia tidak terkecuali di Malaysia juga,maka jangan berbohong jika sistem usrah anda tidak menggunakan 'silibus' ini!!!...beliau menjadi contoh terbaik seorang ulama yang tidak terkecuali bergiat aktif dalam politik Lubnan apabila pernah memenangi kerusi Parlimen sedikit masa lalu...ini menjadikan hujjah kepada kita bahawa ulama perlu punya pendirian tegas dalam isu kenegaraan,bukan hanya tahu mengatakan hukum Islam yang lima(wajib,sunat,mubah,makruh,haram) itu sahaja...jadilah ulama yang 'tidak tidur atas timbunan duit' dek dikunci rapi dengan habuan dunia semata-mata!!!..sekitar 30 tahun yang lalu,beliau bertemu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Almarhum Dato' Fadzil Nor,beliau mengingatkan akan penyakit 'ghurur' iaitu keangkuhan ahli gerakan Islam akibat kedangkalan ilmu dan miskin sifat tawadduk...subhanallah..marilah kita jangan asyik pandang ke langit sahaja,jenguk-jenguk lah yang di bawah itu..Allahumma ameen...moga Almarhum digolongkan di kalangan orang-orang yang bertaqwa....AL-FATIHAH

Sunday, May 31, 2009

Al-Fateh & P.Ramlee

















saYe bercadang pada mulanya nak sediakan entry ini pada 29 Mei lepas tetapi disebabkan kekangan yang ada, ia terpaksa ditangguhkan pada hari ini, moga ada manfaatnya....2 'manusia' dalam tajuk entry ini 'sama tapi tak serupa'..elok la dulu kita 'borak' manusia yang kedua itu dahulu iaitu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee, tanggal 29 Mei lepas genap 36 tahun pemergian beliau, berdusta lah anda jika tidak mengenalinya, sebut sahaja mana-mana dialog dalam filem beliau, pasti kita dapat menamakan filem tersebut (surprise test:dialog "satu untuk kau, satu untuk aku, dua untuk kau, dua untuk aku.....")...bakat beliau tidak perlu untuk dicungkil daripada mana-mana program realiti TV, beliau meng'akademi'kan diri beliau sendiri, beliau juga saYe kira 'tidak pernah lupa daratan' dek kemasyhuran yang diterima...terimalah cabaran ini wahai anak-anak seni di luar sana!!!Anda patut menjadi ikon yang soleh dan solehah untuk masyarakat, bukannya hanya tahu memenuhkan perut sahaja...moga Allahyarham diletakkan di kalangan orang-orang yang beriman(Al-Fatihah)....kita jengah manusia yang satu lagi pula iaitu Sultan Muhammad Al-Fateh...terus terang saYe bukan master dalam bab-bab sejarah ni tapi tu la kene pandai-pandai 'mencari' baru boleh 'jumpa' kan?....seingat saYe la kali pertama mengetahui nama Al-Fateh bila sahabat junior saYe B19 iaitu Akh Afiq mempunyai ID YM menggunakan nama tersebut, ketika itu takdela nak endahkan sangat...sekali lagi pada Seminar Kepimpinan Islam di MMU Feb lepas, salah seorang speaker jemputan Ust Dzulkhairi (Presiden GAMIS) yang kali pertama berpeluang mendengar pidato beliau yang sangat 'berapi', beliau menukilkan kata-kata Al-Fateh ketika usia kecilnya, Al-Fateh sambil memandang ke arah Kota Konstantinople seraya berkata "Akulah yang akan membebaskan Kota Konstantinople seperti yang disebut dalam hadith Nabi"...barangkali Al-Fateh merujuk kepada sepotong hadih Nabi ini..


لَتُفْتَحَنَّ الْقُسْطَنْطِينِيَّةُ فَلَنِعْمَ الْأَمِيرُ أَمِيرُهَا وَلَنِعْمَ الْجَيْشُ ذَلِكَ الْجَيْشُMaksudnya Kota konstentinopel akan dibuka (dikuasai oleh orang islam). Rajanya adalah raja yang baik. Tenteranya adalah tentera itu(Ahmad)


Al-Fateh menakluki kota tersebut daripada pemerintahan Kristian Ortodoks pada 29 Mei 1453 perlu diingat ada 2 point penting untuk kita bicara mengenai Al-Fateh di sini, pertamanya usia beliau ketika itu ialah 19 tahun!!!usia kita pula ketika itu???masuk keluar dewan kuliah bla bla bla...mana mungkin tanpa kekutan dalaman ruhiyyah yang jitu beliau berjaya melaksanakan 'misi mustahil ini ditambah dengan faktor strategi yang berkesan...keduanya saYe berpendapat Al-Fateh merupakan seorang yang menyahut cabaran Nabi untuk menakluki kota tersebut...antara sahabat nabi yang berjuang ke arah membuka kota konstentinopel adalah Ali bin Abi Talib, Muawiyyah bin Abi Sufyan dan Abu Ayub Al-Ansari. Dari kalangan khalifah selepas sahabat pula, seperti sultan Sulaiman, Khalifah Harun As-Rashid, Sultan Beyazid, dan banyak lagi, tetapi semuanya menemui kegagalan dalam usaha tersebut.Pun begitu, di zaman pemerintahan Sultan Murad yang merupakan bapa kepada Sultan Muhammad Al-Fateh, beliau juga ada berusaha untuk menguasai kota konstentinopel, tetapi menyedihkan usaha beliau tidak mencapai kejayaan disebabkan termakan propaganda musuh yang mendakwa ada bala tentera dari eropah yang akan menyerang kerajaan Sultan murad...pendek ceritanya antara kita dengan generasi terdahulu bagai 'langit dengan bumi'....maka formulanya INSAF---> MUHASABAH--->ATUR LANGKAH....iA Islam statusnya bukan sahaja dijadikan agama rasmi dalam perlembagaan tapi Islam wajib(tidak boleh tidak) didaulatkan....


p/s 1:video Al-Fateh ihsan dari rijal82.blogspot.com


p/s 2: mohon doakan abah saYe selamat untuk pembedahan cholecystectomy 2 Jun ini..ameen

Monday, May 25, 2009

Selayang Pandang Kursus Jenazah 240509

khusyuknye mendengar...

ready nak solatkan 'jenazah apis'

Al-Fadhil Ust Sulaiman Daud


handout KJ



akram n luqman mengkafankan apis


Alhamdulillah...itulah ungkapan yang dapat saYe titipkan di sini apabila kursus jenazah(KJ) berakhir dengan jayanya...seramai 33 orang menyertai KJ yang buat julung kalinya diadakan di MMMC Melaka Campus ini...iA,kalau tiada aral,saYe merasakan KJ ini patut diadakan lagi buat batch-batch junior nanti,actualy...Al-Fadhil Ust Sulaiman Daud banyak memberikan input-input yang berguna serta berkongsi pengalaman berharga beliau...satu je yang saYe ingin berkongsi di sini iaitu tentang SABUN TAHARAH...anda penah dengar tak??anda HARUS tahu pasal sabun ni (p/s:dimaklumkan hebahan ini tidak membawa kepada kenuntungan mana-mana syarikat!!)...sabun ini diperbuat daripada 3 elemen viz 90% tanah + 5% minyak zaitun + 5% pewangi halal...sabun ni traditionaly digunakan semasa memandikan mayat BUT WAIT!!!sabun ini juga boleh digunakan untuk membasuh najis mughalazah(samak) [boleh digantikan kaedah biasa pembasuhan 7 kali air tanah + 1 kali air mutlak...] & sabun ini juga boleh kita gunakan untuk mandian sehari-hari...menarik bukan?mari kita tinggalkan Palmolive,Lux,Dove or even Zaitun(nama cukup main sedap,tapi bukan dimiliki oleh 'orang kita') dan beralih ke SABUN TAHARAH...thnx to kay for d pics...











Friday, May 15, 2009

hAdiTh ophthal

RAPD(swinging flash test)


Diabetic maculopathy(CSMO)

Salam Soleh....Alhamdulillah,berakhir sudah posting ophthalmology selama sebulan..semalam merupakan hari perhitungan a.k.a end posting test(EPT)...initially kami satu group agak tidak kepastian coz setiap lecturer ade style masing-masing,Dr Nath suh wat light reflex in d dark room,Dr Nagi pulak prefer to do in natural illumination..cukup la satu contoh ni untuk menerangkan 'perkhilafan' mereka,tak nak cite lebih-lebih politik dalam ophthalmology department kat sini..moral of d story is mintak penjelasan mereka prior to d exam so dat kita clear method masing-masing...angin sepoi-sepoi bahasa jugak menyebut kat medicine much much more variable...satu lagi 'gud or bad' news bila pagi tu kami dimaklumkan hosp staff i.e Dr Fazillah wil b oso taking our ept...hahaha..lagi la menjadikan kami tak keruan,fine...redah saje..no pain no gain...di pendekkan cerita,ant segment dapat Dr Nath.."Rahim,you can examine right eye of dat patient"...ape lagi,5 min je beb...terus saYe membuka langkah..check punya check..tak jumpa any +ve findings pon,finally mase wat direct light reflex,mata pakcik berkopiah tu tak constrict..hati saYe mula mengatakan RAPD and saYe kompemkan dengan swinging flash test..alhamdulillah itulah yang dicari-cari...masuk bilik kedua,Dr Fazillah dan Dr Nagi dah bersedia nak 'pukul' saYe...Dr Fazillah memberikan arahan "examine right eye of dis patient"...walaupon honestly 2 minggu pertama posting saYe terkial-kial nak tengok fundus di kala kawan-kawan lain dah boleh identify exudates,hemorrhages etc. tapi berkat kesabaran dan izin dariNya,d last 2 weeks saYe berjaya 'meneropong' setiap mata patient (provided mata patient dilated la),balik pada patient tadi..saYe pon membuat muka yakin menjawab ade hard exudates kat superior temporal aspect..Dr Fazillah tersenyum sinis,die kasi peluang tengok balik kat macula area...Ohhh...rupenye exudates tu surrounding macular area,so Dx=diabetic maculopathy with features of CSMO(clinically significant macular odema)...Dr Fazillah bgtau kalo tak nampak neovascular pon kne mention,tht's important relevant negative finding...habis cite ept,pasni berhijrah ke medicine posting..saYe tinggalkan anda dengan mafhum sepotong hadith Rasulullah tentang ophthal...." 2 mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka i.e mata yang menangis kerana takutkan Allah dan mata yang berjaga pada jalan Allah"...kita sama-sama renungkanlah...mata kita termasuk ke tak....

Kursus Pengurusan Jenazah & Solat Pesakit


Salam kawan-kawan...saYe pohon maaf pada kebanyakan daripada kawan-kawan yang bertanyakan info lengkap tentang kursus ini...selain kesibukan EPT Ophthal,saYe juga tidak berpeluang untuk berjumpa dengan penceramah dek kesibukan beliau juga...baru sekejap tadi saYe menemui beliau dan berbincang berkenaan dengan kursus ini,so kat sini saYe attachkan details program ini,harap dapat sebar luaskan,gracias!!
KURSUS PENGURUSAN JENAZAH & SOLAT PESAKIT
Tarikh : 24/5/09 (Ahad)
Masa : 8 am - 12 pm
Tempat : Surau Desa Baru
Bayaran : RM 15
Penceramah : Al-Fadhil Ust Hj Sulaiman Daud
Tentatif Program
0815-0845 : Kehadiran peserta & Pendaftaran
0900-1030 : TEORI
1030-1045 : Kudapan
1050-1130 : PRAKTIKAL
1130-1200 : Slot Bonus-Tayammum & Solat Pesakit
1200-1230 : Makan Tengah Hari & Bersurai
Jawatan yang pernah disandang oleh Tuan Penceramah di JAIM selama 30 tahun
-Guru Agama Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM)
-Pegawai Pusat Zakat Melaka
-Pegawai Penguatkuasa JAIM
-Pengetua Maahad Tahfiz
-Pegawai Dakwah JAIM
*sekarang aktif menjadi tenaga pengajar kursus Haji, kursus pengurusan jenazah dan menjadi Hakim Tilawah Al-Quran
p/s:kawan-kawan boleh la mendaftar terus kepada saYe thru sms@ym atau kepada fid17,ilyani18,intan15,krel19,tasnim16

Thursday, April 23, 2009

Amy Search & orang cina baca Quran

Dari kiri:Renggo Arrow,TG Nik Aziz dan Amy Search






Semenjak dua menjak di Melaka ni cuaca tersangat lah PANAS,BAHANG etc...saYe sebagai tuan rumah di sini pun terasa kelainannya,bila buat survey kat student-student lain macam tu jugak la jawapan yang diberi,konklusinya kepada kita "ni baru panas dunia beb..tak tau la panas sambaran api neraka!!! Wal'iyazubillah"... laman ni saYe rasakan medium terbaik untuk saYe berkongsi ekspresi,harapan dan matlamat penghidupan kita sehari-hari...kalau nak dikira SIBUK,BUSY,BANYAK HAL dan semaksud dengannya alamat kita masuk kubur bertemu dengan Sang Pencipta dengan membawa beg galas yang kosong la...bila soalan ditanya "adakah kamu mengetahui dan mengambil berat masalah saudara seagama kamu?adakah terdetik di hatimu dan punya azam untuk mengajak membe-membe kamu yang bernama Ah Leng,Kumar atau pun John untuk mengenali Islam?"Jawapannya ada di tangan masing-masing bukan??...iA saYe dan anda akan memberikan jawapan YA!!!

Lagenda rock jumpa tok guru???!!! satu perkara yang menarik untuk kita tatapi...tak terfikir langsung dalam benak kepala saYe bilamana penyanyi yang terkenal dengan lagu Isabela itu bukan sahaja bertemu secara tidak sengaja malahan menjemput 'si tua' itu datang ke restoran milik beliau di KL dan kali ini beliau datang ke negeri pantai timur itu sebagai kunjungan dan tetamu kehormat kepada tok guru...ALHAMDULILLAH...ungkapan itu sahajalah yang dapat saYe ucapkan..tak cukup dengan seorang artis,seorang lagi bekas penyanyi kumpulan Arrow iaitu Renggo juga hadir dan berbesar hati untuk membantu tok guru dalam menyemarakkan panji-panji Islam ini...lepas tu bila Datuk cT pulak datang dengan Datuk K jumpa tok guru dan satu ketika dulu Maya Karin juga hadir dalam satu bual bicara anjuran kerajaan negeri serta Mawi World mengadakan 'konsert halal pertama di Kelantan' maka saYe dah tak hairan la...Alhamdulillah sekali lagi....kalau anda belum mengenali insan yang dah berumur 78 tahun ini,seciput nasihat saYe kepada kalian dengarkanlah mutiara-mutiara kata beliau ini,yang keluar dari mulut beliau tidak lain dan tidak bukan hanyalah kalam Tuhan dan kalam Rasul yang mulia...one thing saYe amat tertarik adalah tok guru suka untuk memberikan perumpamaan apabila cuba untuk menerangkan sesuatu..satu contoh yang saYe tak kan lupa iA bila beliau mengumpamakan Islam ini seperti preskrepsi ubat daripada doktor,jika seorang pesakit tu nak baik kene la makan ubat,tak jadi hanya baca nama ubat dan dosnya sahaja..kalau nak kan Islam tak jadi la hanya kita baca Quran sahaja TANPA kita aplikasikan isi kandungan Quran itu sendiri,tak gitu???

Orang Cina itu baca dan terjemah ayat Quran,boleh ke?? Islam diturunkan sebagai rahmatal lil 'alamin i.e pembawa rahmat semesta alam,Islam bukan eksklusif untuk orang Arab sahaja,jauh sekali untuk orang Melayu,so jangan jadikan Islam itu Melayu dan Melayu itu Islam...It's TOTALLY WRONG!!sebab tu jangan terperanjat orientalis Barat lebih mahir isi kandungan Islam daripada umat Islam itu sendiri,ambil contoh pakcik Nabi Abu Lahab dibenarkan membaca dan memahami surah 'beliau' itu,even Saidina Umar ketika sebelum memeluk Islam juga pernah merampas lalu membaca potongan ayat dari Surah Toha daripada tangan adik beliau...Isunya si Cina ni baca salah??dah dia bukan Qari jemputan dari Mesir!!!Kalau salah betulkan la bukan pergi report polis,tak gitu??hatta segelintir umat Islam pun merangkak-rangkak nak baca Ayat-ayat lazim...saYe panjatkan SYUKUR kepada Allah kerana tak sia-sia ditengking dan dimarahi oleh mak masa kecik-kecik semata-mata suruh anaknya baca Quran setiap hari..nway,jangan jadikan perselisihan politik sebagai wadah untuk menyerang membuta-tuli...tulisan ini pun bukan untuk menyerang atau mempertahankan puak-puak tertentu di luar sana!!!Moga Allah memberikan kekuatan kepada kita untuk menjadi mata rantai perjuangan dakwah Rasullullah SAW...Ameen..Kalau bukan kita siapa lagi??

Monday, April 6, 2009

10


2 TOKOH 'BERSATU'
Entry kali ni khusus untuk me'reveal' 10 perkara yang maybe orang tak tau selepas kene tag oleh 'orang tu'...puas memikir dan inilah hasilnya :
  1. Cita-cita saYe pada asalnya bukanlah mahu menjadi seorang dokter tetapi sebagai pilot kapal terbang kerana dek teruja boleh terbang ke sana dan ke mari tetapi 'ditentang hebat' oleh nenek saYe...huhuhu,maka berkuburlah hasrat itu...cita-cita selepas itu pula mahu melanjutkan pelajaran dalam bidang agama...walaubagaimanapun..kita merancang Allah juga merancang,perancangan Allah jua akhirnya yang terbaik untuk kita...
  2. Sebelum ditawarkan mengikuti MBBS Twinning Program di Melaka Manipal Medical College ini (a.k.a money making medical college...tak gitu?huhu),saYe telah mendapat tawaran awal di 2 buah universiti di Indonesia atas tajaan JPA iaitu Universitas Andalas,Padang dan Universitas Brawijaya(UNIBRAW),Malang tetapi sebelum itu saYe juga dipanggil untuk temuduga ijazah perubatan di Universiti Al-Azhar,Mesir atas tajaan Kerajaan Negeri Melaka tetapi sebelum itu saYe juga dijanjikan tawaran untuk menjutkan pelajaran di negara kelahiran Dr Myat Maw dan Dr Htar Htar Aung tetapi sekali lagi sebelum itu saYe dijadualkan untuk terbang bersama-sama Azizul Ismie dan Aswad ke Odessa State Medical University(OSMU),Ukraine....kita merancang Allah juga merancang maka perancangan Allah jua akhirnya yang terbaik untuk kita...
  3. Sewaktu di bangku sekolah ketika Darjah Satu, saYe dengan 'riangnya' pergi ke sekolah dengan berseluar pendek (masa tu zaman-zaman 'kegelapan' lagi..huhu)
  4. Pernah dapat top 10 dalam pertandingan Aloha Mental Arithmetic peringkat kebangsaan di PWTC dengan mendapat hadiah sijil serta sebotol pati ayam..pertandingan ini menguji kecekapan peserta melalui pengiraan menggunakan jari-jari tangan,sempoa dan congak
  5. Mula memakai cermin mata sewaktu berusia 14 tahun tapi point yang saYe nak stress kat sini power kedua-dua belah mata tak balance (R:800, L:250)...ish9,ade ke patut ade org cakap saYe suka 'skodeng'...bertepatan lah maksud firman Allah dalam surah Ar-Rahman "maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"...kalau tengok ayat ni tak pulak disebut terma ni'mat sebaliknya digunakan terma 'Aaala'...itulah keindahan bahasa arab viz dalam kontek ayat ni mata itu sendiri merupakan ni'mat manakala 'Aaala' itu merujuk kepada penglihatan kita
  6. Walaupun nama penuh saYe Abd Rahim Abdullah tetapi pada hakikatnya saYe juga dipanggil orang dengan nickname-nickname yang lain...dalam perbualan harian di rumah saYe bahasakan diri saYe dengan nama Daim(Da-yim),ade juga ahli keluarga kembangan yang lain memanggil Aim,abang saYe pula dengan slumbernye panggil saYe koci atau kaswi sempena nama kuih-muih kerana saYe peminat fanatik dua kuih tersebut (so pasrah je la dengan nama tu),ada pula yang memanggil nama ustaz tetapi saYe berasa tidak selesa dengan nama itu,kenalan yang lain pula ada menggelarkan saYe Hishamuddin(sempena nama YB Hishamuddin),saYe hanye bersetuju dengan dua huruf di hadapan nama Hishamuddin tu je tetapi nama itu sendiri saYe kureng bersetuju,ade juga beberapa kerat yang menggelarkan saYe Banji sempena nama dalam cerita Prince of Tennis...(updated:Prof Hande cikgu medicine saYe di Udupi Hospital,Manipal panggil saYe Abdomen,sebabnya mudah,dia nampak nametag saYe tertera Abd Rahim,so Abd tu short form of Abdomen...no comment)
  7. saYe mulakan dengan permohonan 1000 kemaafan...saYe memang anti gile ahli-ahli rokok..saYe tidak anti orang itu per se tapi benci,hate dan ape-apela yang sewaktu dengannya that kind of habit...memang setuju sangat saranan Dr Asri Zainul Abidin supaya bakal pengantin memilih pasangan yang bukan di kalangan 'ahli' itu
  8. saYe pernah cuba dirisik oleh mak bapak budak beberapa kali,huh...YES Islam tak pernah menghalang pihak perempuan untuk merisik pihak lelaki so tak kisah la perigi cari timba ke atau timba cari perigi...nak cakap nya kat sini i'm single but only available after MBBS
  9. Ada bau-bau bacang dengan former Inspector General of Police(IGP) Tan Sri Abdul Rahim Noor,ada juga bau-bau bacang dengan VC UiTM Prof Ibrahim Abu Shah,ada juga bau-bau bacang dengan Thor batch 16
  10. sangat suka kalau bertemu dengan orang-orang 'alim,jumpa mereka dan mintak mereka tolong doakan saYe berjaya...ameen


Tuesday, March 24, 2009

hEpi BeSdAy Rasulullah SAW


Saban waktu saYe membuat analisis pada diri sendiri adakah kita ni layak digelar UMAT MUHAMMAD SAW....kalau ya apa buktinya???berapa kali sehari kita berselawat ke atas baginda??ke nak tunggu bulan maulid ni (Rabiul Awwal) baru nak menjerit melalak dan berarak memperingati kelahiran baginda?Sayang seribu kali sayang...di kala Malaikat Izra'il nak mencabut nyawa baginda,di kala itulah baginda masih menyebut UMMATI UMMATI UMMATI yang bermaksud umatku umatku umatku...sudah berapa kali kita menitiskan air mata setidak-tidaknya umtuk menghargai jerih payah baginda...thats why saYe kurang setuju untuk menyambut hari-hari pilihan seperti Hari Bapa, Hari Ibu dan yang sewaktu dengannya...personally saYe menganggapnya sebagai merepek dan kelakar...tapi takpela,pendapat masing-masing kan...bagi saYe setiap hari adalah Hari Bapa dan Ibu apatah lagi semulia-mulia makhluk yang mempunyai kuniyah Abu Qasim ini...setidak-tidaknya, dalam kesibukan harian kita ni (esp life as medical student...huhuhu) berilah ruang yang 'istimewa' untuk insan agung ini dalam 24 jam yang kita ada...nak mengaku sebagai umat Muhammad ini ada 2 pra-syarat yang perlu dipenuhi..CINTA+ITTIBA'--->Kalau kita hanya cintakan Rasulullah SAHAJA,cinta kita setaraf dengan uncle baginda iaitu Abu Talib...cinta Abu Talib kepada Nabi SAW tiada siapa yang dapat nafikan tapi cinta Abu Talib tidak disertakan dengan Ittiba' kepada baginda,nilai cinta Abu Talib itu Allah 'kurniakan' kepada beliau dengan seksaan yang paling ringan di Neraka iaitu dengan memakai kasut berAPI yang apabila dipakai akan menggelegak cerebral hemispheres....Kalau kita hanya Ittiba' (ikut Nabi) sahaja pula tanpa semaian cinta dan kasih kepada baginda nescaya kita hanya setaraf dengan Menteri Munafiq iaitu Abdullah bin Ubai,jangan main-main..Abdullah bin Ubai sembahyang di belakang baginda SAW!!...Satu lagi bab yang jika tidak dibicarakan tidak akan lengkap Maulid Nabi SAW iaitu kepentingan mencintai para sahabat Nabi dan orang-orang alim...mari kita ambil contoh setiap satu, seorang sahabat Nabi yang bernama Abdullah bin Zaid yang terkenal kerana mencadangkan kepada baginda mekanisma untuk memanggil umat Islam datang solat berjemaah di masjid..ketika meeting tersebut antara Rasulullah SAW bersama para sahabat,banyakla cadangan-cadangan yang dilontarkan antaranya dengan meyalakan api (ditolak kerana menyerupai agama Majusi), membunyikan loceng (ditolak kerana menyerupai agama Nasrani) lantas Abdullah bin Zaid bermimpi pada satu malam supaya dilafazkan kalimah-kalimah yang mulia,maka Rasulullah SAW menerima cadangan beliau...nak cerita cinta dan kasihnya beliau ke atas baginda apabila dikhabarkan kewafatan Nabi SAW, beliau terus mengangkat tangan berdoa "Ya Allah butakan mataku ini kerana mataku hanya khusus untuk melihat batang tubuh Rasulullah SAW" lalu Allah kabulkan doa beliau...antara kita dan Abdulah bin Zaid bagai lagit dengan bumi!!Kita juga patut mengasihi,mencontohi dan tidak sekali-kali mengherdik orang-orang alim...Jangan lupa pesan baginda "Ulama itu pewaris Nabi"..mari kita mengamati penghormatan Imam Malik ke atas Nabi SAW,Imam Malik ketika berada di Madinah Al-Munawwarah,beliau tidak akan sekali-kali memakai selipar/kasut dan tidak akan menunggang sebarang tunggangan kerana satu sebab iaitu menghormati seorang insan mulia yang disemadikan di situ...Akhir bicara, jangan jadikan kisah Baginda SAW sekadar dibaca setahun sekali tetapi kenanglah baginda sepanjang hidup ini,sematkan baginda di hati...
اللهم صل على نبينا وحبيبنا محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين

Saturday, March 14, 2009

moga abah cepat sembuh


Salam holiday break...ketika saYe menulis entry ini,saYe baru pulang dari hospital melawat abah di Putra Specialist Hospital,saYe menghantar abah 2 hari yang lepas selepas abah complained of 2 episodes of bleeding per rectal,saYe cukup bimbang sebab abah punya previous history of the same 2 tahun lepas,masa tu saYe masih mengaji di Manipal...pagi tadi lebih kurang jam 730am abah baru saja selamat menjalani minor procedure i.e colonoscopy,tak lama pun,kurang lebih 10minit...alhamdulillah,surgeon yang bertanggungjawab Lt Col(Rtd) Datuk Dr A. Senasi memberikan penjelasan panjang lebar kepada saYe dan juga mak..."your father got multiple polyps and diverticulum especially along ascending colon,for the time being,i prefer to use conservative treatment only and operation is not required"...kami lega mendengar ulasan beliau...beliau sempat berseloroh dengan saYe "which area you want to specialise later on?" saYe dengan yakin menjawab "Sir, i think i want to be either an obstetrician or orthopaedic surgeon"...beliau sempat gelak sebelum menjawab "i'm not suggesting O&G lorr, you want to have a family right, you better take orthopaedic" terkedu seketika mendengar pandangan beliau,saYe hanya membalas dengan senyuman sinis...semalam pulak, Dr Senasi mahu abah menjalani CT abdomen...incidental finding--->they identified gall stones in the gall bladder...overall, beliau akan bekalkan abah dengan medication covering all those disorders, saYe emphasize gak pada abah supaya stop anti platelet medicaton i.e low dose aspirin which has known side effect of gastric irritation...apa pun, saYe masih ade cuti seminggu sebelum semester 8 bermula...moga abah cepat sembuh, amin..