Thursday, February 26, 2009

Sains & Matematik dalam Bahasa Inggeris: Wajarkah?





Salam bahasa ibunda...saYe suka untuk menarik perhatian kita semua untuk membicarakan secara ilmiah dan akademik kewajaran mengekalkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris(PPSMI)...saYe sendiri bukan produk keluaran PPSMI, hanya berjumpa 'sistem ini' bilamana melanjutkan pelajaran di Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya selama 2 tahun..sekadar berkongsi pengalaman yang ada..tiada siapa yang menafikan kepentingan Bahasa Inggeris dalam dunia yang mendesak untuk menggunakannya tetapi biarlah ia dilaksanakan tanpa menggadaikan 'bahasa sendiri'...saYe tegaskan di sini tiada asas langsung untuk dilaksanakan di peringkat sekolah rendah...walaubagaimanapun pelaksanaannya di peringkat sekolah menengah mungkin boleh dipertimbangkan..cubalah masuk ke ceruk-ceruk kampung,bukan kata murid-murid je yang pening kepala, cikgu-cikgunya sekali mengeluh..Ya,nanti adela suara-suara yang mengatakan macam mana nak maju kalau tak nak berubah..hoho..takde gunanya kalau laksanakan PPSMI tapi merendahkan graf lulus sehingga 30%!!! laksana tahun 2003, sekarang 2009, tak tahula bila kita boleh merasakan hasilnya..ada pulak setengah orang cakap, pembangkang nak mainkan isu ini...masalahnya bukan pembangkang je yang menentang dasar ni, nah saYe sertakan beberapa tokoh terbilang, sekadar menyebut beberapa nama di sini, Sasterawan Negara A. Samad Said,Prof Nik Safiah Karim,Prof Awang Sariyan, pangarah dan pelakon Khalid Salleh, penulis buku Ainon Mohd, mantan Menteri Pelajaran sendiri Tun Abdul Rahman Yaakob, penyair Dinsman dan ramai lagi..ia disusuli dengan gabungan pertubuhan seperti Persatuan Linguistik Malaysia(PLM), Gabungan Penulis Nasional(Gapena) serta puluhan lagi NGO yang senada dengan isu ini... Gapena mendakwa bahawa pelaksanaan PPSMI secara jelas telah mencabul Fasal 152, Perlembagaan Persekutuan yang memutuskan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan....7mac ni, mereka semua bercadang mengadakan pehimpunan 100K untuk menghantar memorandum kepada SPB Tuanku Mizan...saYe harap tiada kita yang terkecuali untuk memikirkan permasalahan ini...saYe bukan hanya memberi kritikan membina sahaja,saYe sertakan juga penyelesaiannya di awal tadi iaitu boleh laksanakan dasar ini bermula daripada peringkat menengah dan ke atas, ada rakan saYe pula memberi pandangan supaya dasar ini dilaksanakan di sekolah-sekolah berasrama penuh(SBP)..logik jugak....saYe alu-alukan pandangan anda semua..



6 comments:

siimerah85 said...

i personally agree with this motion
simply based on my feeling of embrassement caused by dr. ahmed sayed's advices on us tht day after some1 had presented a case with poor english grammar n vocabulary..
he said- why u wanna speak malay? u already master in malay. U know why i speak malay-coz i wanna be a good malay speaker. SO from now on.. speak english with her(the presenter)no more malay word!!!!
cau u imagine how i feel in front of those non-malay?even i was not the presenter but i felt ashamed

i dont know about downgrading the percentage of passing exam..
but what we re lacking here is practise
coz i believe language is about speaking n speaking n speaking
thts the only way if u wanna be a fluent speaker of any language..

be the PPSMI is continued or different motion will take place- none will succeed if the students themselves not practise to speak english in their daily life

=)

noorleen said...

i agree.. it does create lots of problem if u dunno english.. n not fluent in speaking english.. there r lots of student who are excellent but culd not shine simply bcus they dunno how to speak..... how sad is that??

FiDieYaaa said...

why everybody commented in english? do i have to comment in english too? xyahla, sy x reti sgt english. dulu kat skola rendah x blaja sains and maths. sy setuju, x usah ler ajarkan maths and sc in english kat skola rendah. penat nak ajar adik saya, bukan tak reti buat maths, tp sbb tak paham english. lack of vocab. kalau nak ajar jugak, sy rase subjek english nya takyah la buat aktiviti2 'yang bagus, tp tidak berapa berguna' yg ade dlm buku teks tu. ajar vocab cukup, nih my bro tu nak tgk kamus pon x reti. i wonder what he learn in school.

safwanmohamad said...

Isu PPSMI perlu dilihat dari skop yang lebih luas. Pertama, kesukaran anak-anak. Kedua, kesukaran ibu-bapa. Ketiga, kesukaran guru-guru. Keempat, pembaziran. Kelima, kedudukan Bahasa Melayu. Keenam, kedudukan budaya Melayu. Ketujuh, kedudukan Perlembagaan Persekutuan. Kelapan, risiko globalisasi. Kesembilan, penghakisan jatidiri. Kesepuluh, penghakisan modal insan holistik. Dan banyak lagi. Tiada sesiapa menolak Bahasa Inggeris, tetapi jangan sampai mengetepikan Bahasa Melayu, realiti, dan potensi Bahasa Melayu. Keterlampauan kerajaan mengejar pembangunan duniawi menyebabkan mereka gagal melihat dari aspek pembangunan insan holistik. Kita perlu tegur kesilapan ini...

djambu puadovich said...

pandangan aku di blog aku. terima kasih :)

pqa_jem said...

ello.....
for me la....
blaja englih more easier than malay...
sye dak kg...
duduk kg....
skolah skolah kg....
blaja lam english not mean lpekan tros malay...
tgk penulis blog nie pon gne bhse n ejaan x tol....
x cukup kuat utk tolak isu nie...
sye n mbe kt skolah lg mudah gne kan english than malay...
lg2 istilah malay susah nk phm..
beybelit tol...
just my opinion jerk.....
up 2 korang la cmner....
sye bley jer blaja lam english...
law x smpi ble org kg cm ktorg nak maju...