Thursday, September 18, 2008

I Want Lailatul Qadr!!!!!

Dengan nama Allah,segala pujian selayakny bg Allah....bukak radio lagu raye,pegi tesco jualan mega raye,alahai,kepingin sgtla kite ni nk smbt raye smpi lupe target kite sekarang...hmm,cm biase,ckp byk pon xde gnenye....klu org2 soleh berdoa "Ya Allah sampaiknlh kami pd bln Ramadan" kite pulak berdoa "Ya Allah sampaiknlah kami pd bln syawal"...adusss,okla saYe 'pakse' diri saYe ni n anda2 sekalian jom kite "sambau" mlm seribu bulan ni,jgn main2 malaikat turun berduyun9 pd mlm tersebut(surah al-Qadr-4),d issues here r when is it?hw do we knw we get it?wht r we suppose to do?etc...saYe KONGSI skit ngn anda eh,kalo ade yg nk ditambah plizz silakan...

WHEN??
Nabi SAW dlm hadith menerangkn bahwa lailatul qadr terjadi pada malam Ramadhan ke 21, 23, 25, 27, 29 dan akhir malam bulan Ramadhan. Pendapat terkuat waktunya adalah pada malam-malam ganjil bulan Ramadhan. Rasulullah SAW bersabda: “Carilah lailatul qadr pada 10malam terakhir bulan Ramadhan”.Bukhari, Muslim).Dan memang ilmu tentang hal tersebut telah diambil oleh Allah daripada Nabi gara-gara kesalahan (iaitu pertengkaran) yang dilakukan oleh dua lelaki di antara umat beliau. ‘Ubadah bin as-Shamit berkata: “Bahawa Rasulullah SAW keluar akan memberitahukan tentang lailatul qadr, lalu ada dua lelaki di antara kaum muslimin bertengkar maka beliau bersabda: “Sesungguhnya aku keluar untuk memberitahukan kalian tentang lailatul qadr. Tetapi sesungguhnya si Fulan dan si Fulan bertengkar sehingga diangkatlah (ilmu tentang waktu lailatul qadr). Namun mudah-mudahan hal itu lebih baik bagi kalian. Carilah lailatul qadr pada malam tujuh, sembilan dan lima (yang terakhir).” (Bukhari).

ACTIVITIES
as usual terawih,zikr,bc Quran n saYe pk plg penting bykkn DOA...Aisyah berkata“Kebiasaan Rasulullah SAW jika telah masuk 10 akhir Ramadhan, beliau menghidupkan malamnya, membangunkan isterinya, bersungguh-sungguh (beribadah) dan mengencangkan sarungnya (tidak menggauli isterinya).” (Bukhari dan Muslim).‘Aisyah juga pernah bertanya kepada Rasulullah SAW "Ya Rasulullah, bagaimana pendapat anda jika aku mengetahui waktu lailatul qadr, apa yang aku ucapkan di malam itu?” Baginda menjawab: “Ucapkanlah: Allaahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘annii (Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, Engkau suka memaafkan, maka maafkanlah daku).” (Ibnu Majah dan at-Tirmidzi)

SIGNS
Abu Hurairah berkata “Kami membincangkan lailatul qadr di sisi Rasulullah SAW, lalu baginda bersabda: ”Siapa diantara kalian yang mengingat ketika bulan muncul, yang bulan itu seperti separuh piring”. (Muslim).Al-Qadhi ‘Iyadh berkata: “Padanya terdapat isyarat bahwa lailatul qadr hanyalah akan terjadi pada akhir-akhir bulan, karena bulan tidak akan demikian munculnya kecuali pada akhir-akhir bulan”. Ubay bin Ka’b berkata: “Demi Allah, sesungguhnya aku mengetahui bila lailatul qadr itu, iaitu malam yang kami diperintahkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam untuk solat padanya. Iaitu malam yang esok paginya (adalah hari ke) dua puluh tujuh. Adapun tandanya adalah matahari akan terbit pada pagi harinya dalam keadaan putih tidak menyilaukan.” (Muslim,Tirmidzi,Abu Dawud).Ibnu Abbas berkata: “Lailatul Qadr adalah malam yang lembut, sedang, tidak panas, tidak dingin; matahari akan terbit pada pagi harinya dalam keadaan lembut, merah“. (at-Thayalisi, Ibnu Khuzaimah dan al-Bazzar)

No comments: